יש חתולים שמחליפים צבעים

חתולים שחורים נחשבים כמביאים מזל רע, אבל האמת היא שמאחורי הפרווה שלהם עומד סיפור די מעניין, במקרים מסוימים הם גם אפילו יכולים לשנות את הצבע שלהם, לא כדי להפסיק להביא מזל רע, אלא מסיבה אחרת לגמרי, שיכולה להרים דגל אדום אצל הבעלים שלהם.

אצל חתולים, כמו אצל מיני יונקים אחרים (כולל אותנו), רמות שונות של הפיגמנט מלנין יכולים לגרום להם להיות כהים יותר. לתופעה הזו יש בסיס מורש, אצל חתולים שחורים יש שינוי בגן של חלבון ממשפחת הטירוזינאז. החלבון הזה מסוגל לקחת חומצת אמינו בשם טירוזין ולהפוך אותה למלנין. המלנין מצטבר ולכן הפרווה שלהם נעשית כהה.

חומצות אמינו הן מה שמרכיב חלבונים, ולכן הם חלק מהתזונה שלנו. ייתכן, אם כן, שתזונה שונה יכולה להשפיע על המלנין. בניסוי שנערך בקליפורניה נתנו החוקרים לחתולים מזון עם רמות שונות של טירוזין, וכן של חומצה אמינית אחרת בשם פנילאלנין, שהגוף יכול להפוך לטירוזין. כשהרמות של שתי חומצות האמינו האלה בתזונה של החתולים היו נמוכות, הם התחילו לאבד את הפיגמנט שלהם, והפרווה שלהם הפכה משחורה לחומה-אדמדמה, זאת משום שלא היה להם מספיק טירוזין שאותו הם יכלו להפוך למלנין שייתן לפרוותם את הפיגמנט הכהה.

ניסוי נוסף הראה שהאפקט הזה הפיך, ואם נחזיר לחתולים את הטירוזין והפנילאלנין לתזונה, כעבור זמן מה הפרווה החדשה שתגדל תהיה שחורה. כמו כן, הוא גם עובר בין הדורות. אם נוריד לחתולה שחורה בהריון את רמות חומצות האמינו הללו מהאוכל, היא תפתח פרווה חומה-אדמדמה, וגם החתלתולים שהיא תמליט יהיו אדמדמים ולא שחורים, משום שגם הם יקבלו, דרך האם, תזונה שענייה בחומצות האמינו שבהם הגוף שלהם משתמש כדי ליצור את הפיגמנט השחור.

עם זאת, לא כל חתול חום או אדמדם שתתקלו בו הוא בהכרח חתול שחור שלא צרך מספיק טירוזין. כמו שיש מוטציה בגן הטירוזינאז שיוצרת את הפרווה השחורה, מוטציות נדירות יותר יכולות ליצור גם פרווה חומה ואדמדמה. עם זאת, אם החתול שלכם היה שחור פרווה, והצבע שלה מתחלף, ייתכן שזה בגלל מחסור בחומצות האמינו הנ”ל, ומכיוון שיש לחומצת האמינו הזו חשיבות למגוון תהליכים בגוף (כולל במוח, מגוון חומרים כימים כמו דופמין נוצרים מטירוזין) כדאי להתייעץ עם וטרינר במקרה הזה.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, שרה עטיה, תומר כהן ושריתי סקויאר, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן