על שתי מחלות עם שם דומה, שמאוד שונות אחת מהשניה

טרשת נפוצה וטרשת עורקים הן שתי מחלות שחשוב להכיר משום שמסביבנו יש לא מעט אנשים שסובלים מהן. נשמע כאילו מדובר בשתי מחלות דומות, אולי אפילו מאותה המשפחה, אבל האמת היא שטרשת נפוצה וטרשת עורקים הן שתי מחלות שונות מאוד, שנגרמות מסיבות שונות, משפיעות על איברים שונים בגוף, והתהליכים שמתרחשים בהם אחרים לחלוטין. וכרגיל, פינת #מה_ההבדל שלנו, שעושה סדר במונחים מבלבלים מעולם המוח, כאן כדי להסביר.

התרגום של המילה “טרשת” לאנגלית הוא sclerosis שמגיעה מהמילה היוונית “סקלרוס” שמשמעותה “קשה”. טרשות מוגדרות כמחלות שבהן יש “התקשות של הרקמה”. אלא שזו הגדרה רחבה מאוד שלא באמת מבוססת על מה שקורה בגוף בכל מחלה, ולכן מחלות “טרשת” יכולות להיות שונות מאוד אחת מהשנייה, רופאים שונים מתמחים בטרשות שונות, וסוגי תרופות וטיפולים שעוזרים לטרשת אחת, לא בהכרח יעזרו לטרשת אחרת.

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית. בקבוצת המחלות הללו מערכת החיסון מזהה בטעות חלק כלשהו בגוף כפולש חיצוני ותוקפת אותו, וגורמת לנזקים רבים. בטרשת נפוצה הקורבן שאותו תוקפת מערכת החיסון הוא המעטפת השומנית של תאי העצב. הפגיעה בהם גורמת לעצבים שלנו לפעול בצורה הרבה פחות יעילה, וכך, כתלות באזור שנפגע, הפעילות המוחית משתבשת. למשל, כאשר יש פגיעה באזורים שאחראיים על עיבוד המידע מהעיניים תהיה פגיעה בראייה. עד סוף המאה הקודמת טרשת נפוצה הייתה חשוכת מרפא, וצעירים רבים הפכו לסיעודיים לאחר שהמחלה התפתחה אצלם, אבל כיום יש טיפולים שבזכותם חולים רבים מתפקדים באיכות חיים גבוהה. המחלה, אגב, לא מאוד נפוצה (אחד לכל אלף בני אדם בערך), ונקראת כך משום שהאזורים במערכת העצבים שיכולים להיפגע הם רבים, כלומר התפוצה של המחלה בתוך הגוף גדולה.

ואם טרשת נפוצה מתרחשת במוח ובחוט השדרה, טרשת עורקים, כשמה כן היא, מתרחשת במערכת הדם. טרשת עורקים מופיעה כשצברים שומניים מתחילים להצטבר בתוך העורקים שלנו, ככל שהזמן עובר הצברים גדלים ומפריעים לזרימת הדם, ובמקרים קשים אף חוסמים אותה לחלוטין. המוח שלנו רגיש במיוחד לשינויים האלה, משום שהוא צורך הרבה אנרגיה שמגיעה דרך הדם, ולכן טרשת עורקים יכולה לגרום לשבץ מוחי.

למרות כל זאת, בשנים האחרונות עולה יותר ויותר החשד שאולי טרשת עורקים וטרשת נפוצה דווקא כן קשורות אחת לשנייה. ישנם כמה מחקרים שהראו שחולים שסובלים מטרשת נפוצה נמצאים בסיכון גבוה יותר לחלות בטרשת עורקים. אנחנו עדיין לא מבינים מה המנגנון הביולוגי שעומד מאחורי התופעה, ובלי ספק צריך לחקור אותה במספרים גדולים יותר, אבל אם אכן זה המצב, אין ספק שמדובר בסיפור מעניין.

פינת “מה ההבדל” מתקיימת בזכות תומכי הפטריאון של הבלוג, וזו הזדמנות להודות להם ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, שרה עטיה, ותומר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

הדמייה של טרשת עורקים: הצברים השומניים (בצהוב) מצרים את כלי הדם ופוגעים בזרימת הדם (Shutterstock)

1 thought on “על שתי מחלות עם שם דומה, שמאוד שונות אחת מהשניה”

Comments are closed.