חברה ישראלית הודיעה שהיא מצאה תרופה לסרטן, האמנם?

לפני מספר ימים עלה ברשת ראיון עם ד”ר אילן מורד מחברה בשם AEBi שטען שהחברה שלו מצאה טיפול שירפא את כל סוגי הסרטן, וכי בתוך שנה הם יוכלו להציע אותו לציבור. ההצהרה הזו, שלוותה בהצהרות מקבילות באמצעי תקשורת נוספים, עשתה רעש לא רק בישראל אלא בעולם כולו (ועוררה בעיקר תגובות זעם בקהילה המדעית). האמנם חדשות כל כך אופטימיות מגיעות אלינו? כנראה שלא.

בגדול, הגישה של AEBi מבוססת על שורה של עקרונות שקיימים בעולם המחקר כבר הרבה זמן, בראש ובראשונה על תחום שנקרא “תצוגת פאג’ים” (עליו גם זכו השנה גרג וינטר וג’ורג’ סמית’ בפרס נובל בכימיה), החברה שואפת להשתמש בפאג’ים, סוג מסוים של נגיפים שתוקפים חיידקים, כדי להציג מולקולות מיוחדות שיתקפו ספציפית את תאי הסרטן ויהרגו אותם בלי לפגוע בשאר תאי הגוף. רעיון מעניין, עם זאת AEBi היא ממש לא הראשונה שחושבת עליו, הוא נחקר כבר כמעט שני עשורים.

יש דבר אחד חשוב שצריך להבהיר בנושא סרטן. לא מדובר במחלה אחת. סוגי הסרטנים יכולים להיות שונים מאוד אחד, להגרם ממוטציות שונות ולפגוע בגוף בצורות אחרות לגמרי. כבר שנים רבות שאנחנו לא מאמינים שקיימת “תרופה אחת לכל הסרטנים בעולם”, אלא מנסים להתמודד עם המורכבויות השונות שכל מחלה מביאה איתה.

גם AEBi מאמינה שכיום צריך להתאים לכל חולה את התרופה המתאימה לו. הם מצהירים שצריך “לתקוף את הגידול מכמה כיוונים ובכמה סוגי תרופות”, אלא שגם אלה לא רעיונות חדשים, כימותרפיה כיום היא שילוב חומרים שמתיימר לעשות בדיוק את זה. לא ברור על סמך מה מצהירים אנשי החברה שדווקא החומרים שלהם יצליחו איפה שאחרים נכשלו. בעיקר משום שאנשיה לא פרסמו עד היום ולו מחקר מדעי אחד בנושא! מהסיבה הזו, לקהילה המדעית אין היום שום יכולת לדעת אם המחקר של AEBi הוא באמת מחקר משמעותי עם פריצות דרך, או לא. החוסר בפרסומים גורם להרבה גבות להתרומם.

מעבר לכך, מורד מצהיר בראיון שהחברה נמצאת בשלבים פרה-קליניים. כלומר, הם לא ביצעו ניסויים בבני אדם, כל הניסויים שלהם מבוססים על מחקר בתרביות תאים ובחיות. כפי שכבר כתבתי בעבר, מצאו בעבר הרבה מאוד חומרים (כולל קנביס) שהורגים תאים סרטניים בתרבית, אין זה אומר בהכרח שמדובר בטיפול יעיל לבני אדם, עד שלא נגיע לטיפול קליני, לא נוכל לדעת. כך או כך, חברה שעוד נמצאת עמוק בשלב הפרה-קליני ממש לא יכולה להצהיר שהיא “תוך שנה” תוכל להפיץ את המוצר שלה לשוק. תהליך בחינת התרופות הוא ארוך ומורכב, זאת במטרה לוודא שהטיפולים שיוצאים לשוק בטוחים ויעילים.

אז למה בכלל החברה יצאה בהצהרות כל כך מפוצצות? הסיבה לכך, לדעתי, היא כדי ליצור באזז, להשיג פרסום, ולמשוך מממנים פוטנציאלים (ניתן להבין את זה בין השורות בראיון של מורד). רוב הסטארטאפים בעולם הרפואה משיגים מימון על ידי פרסום מאמרים שמראים שלשיטה שלהם יש באמת הצלחה. אלא שכשלא מצליחים להביא תוצאות, צריך לחפש דרכים אחרות להשיג כסף. מבט על התגובות לראיון בפייסבוק של “רשת” מראה שהשיטה שלהם עובדת, כשמגיבים קוראים למדינה לממן את המחקר כדי “לשים כבר סוף למחלה הארורה הזו”.

לסיכום, אציין שאני מאוכזב מאוד מ”רשת”. תחקירן עם מעט ידע בביולוגיה יכול לעלות על רוב הנקודות הבעייתיות שציינתי כאן בעצמו. אבל ב”רשת” העדיפו לבלוע את הפתיון הזה, להרוויח כותרת מפוצצת ועוד טראפיק לאתר שלהם, אבל גם להטעות את הציבור ולגרום להמוני חולי סרטן ברחבי המדינה לפתח תקוות שווא (ואולי גם לעצור טיפולים), כל זאת במקום לבצע תחקיר בסיסי ולשאול את החוקרים שאלות קשות שיעזרו לצופים שאין להם ידע מדעי להבין שכנראה שמדובר בבלון מלא אוויר ותו לא.