זקוקים לעזרה נפשית? לכו רק לאנשי מקצוע מוסמכים!

המיזמים המדהימים שאזרחים מן השורה הקימו בשבוע האחרון מחממים את הלב. בין היתר, מרגש לראות מיזמים שבהם אנשי מקצוע מעולם בריאות הנפש מתנדבים לטפל בכל מי שמרגיש צורך לעזרה מקצועית. סביר להניח שאיפשהו קרוב לביתכם יש מיזם שכזה, והוא מבורך. אבל זה המקום להדגיש: היחידים שמותר להם לספק טיפול שכזה במדינת ישראל הם פסיכולוגים, פסיכיאטרים ועובדים סוציאלים בעלי הכשרה קלינית מתאימה. בין כל אותם אנשים שמציעים לטפל כיום, יש לא מעט אנשים ללא הכשרה כזו, ובפרט כאלה שמציגים את עצמם כמטפלים אבל למדו כל מיני שיטות פסאודו-מדעיות שאין להן שום תמיכה מדעית. טיפול פסיכותרפי הוא לא צחוק אלא עבודה מקצועית ומורכבת, ובפרט בתקופה כל כך רגישה, מטפלים לא מוסמכים עלולים לא רק שלא לעזור אלא לגרום לנזק.

דוגמה שכזו הם מטפלים ב”שיטת NLP”, שיטה פסאודו מדעית שנכשלה בכל מחקר שבחן אותה ברצינות, אבל עדיין זוכה לפופולאריות עצומה. אנשי NLP מבטיחים כי יש להם יכולת “לבטל טראומה בטיפול של עשרים דקות”. בפועל, קולגה שלי, פסיכולוגית שהתנדבה במיזם שכזה, הובהלה לחדר שבו “מטפל NLP” גרם להתקף חרדה קשה אצל מטופל.

אז מה עושים? קודם כל, זו לא בושה לשאול את המטפל מה הכשרתו, גם אם אתם מקבלים את הטיפול חינם. חשוב גם לזכור שתואר בפסיכולוגיה לא הופך אדם לפסיכולוג מומחה שרשאי לטפל, וצריך לוודא שהוא מוסמך לטפל בכם. אם אתם פונים לקבלת עזרה, חשוב שמי שייתנו לכם אותה יהיו כאלה שיודעים מה הם עושים.