וירוס הקורונה פוגע גם במוח

יותר משלושה מיליון בני אדם ברחבי העולם נדבקו בנגיף הקורונה. נפיצות המחלה סיפקה מסד נתונים מכובד שבעזרתו ניתן להבין את התנהגות של הנגיף: מה הוא עושה לגוף ומדוע הוא כל כך קטלני. אולם כבר במבט ראשון מתחוור כי המוח שלנו עשוי להיפגע מהחשיפה לנגיף.

מחקר שבוצע בווהאן, העיר בה הנגיף התפרץ, בחן מאות מטופלים שנחשפו לקורונה, וחשף תוצאות מדהימות: ל-36% מהחולים היו סימפטומים נוירולוגים כלשהם. כאשר מסתכלים על חולים עם דלקת חמורה, השיעור עולה ל-45.5%. בין הסימפטומים הללו ניתן למנות פרכוסי מוח, דלקות במוח, איבוד חוש ריח, וכמו כן, שבץ מוחי.

שבץ נגרם בעקבות פגיעה בזרימת הדם המגיעה למוח. הנגיף יכול לתקוף את הלב והדם, ולא מעט מקבוצות הסיכון לקורונה, כמו סוכרת ולחץ דם גבוה, קשורות לאוכלוסיות שבהן יש סכנה גבוהה לפגיעה במערכת הדם. מחקר שבחן חולים מהולנד הראה שכשליש מהם סובלים מקרישי דם. אותם קרישים יכולים להשלח לצינורות הדם שמגיעים למוח (או להתפתח בהם), להתקע בפתח צר ולחסום את זרימת הדם. הדם מביא איתו את מקורות האנרגיה, וללא אנרגיה תאים במוח מתחילים למות. על אף ששבץ מקושר עם אוכלוסיות מבוגרות, בתי חולים בארה”ב כבר פרסמו החודש כמה וכמה מקרים של חולי שבץ עם קורונה גם בגילאי 30-40. על אף התפתחות גדולה בתחום, שבץ היא עדיין אחת המחלות שגובה הכי הרבה קורבנות ברחבי העולם.

עוד תופעה שאנחנו מזהים בקרב חולי קורונה היא דלקות מוח. הנגיף שגרם למחלת ה-SARS (שהוא כמובן קרוב משפחה של הנגיף הנוכחי), היה מסוגל לחדור למוח ולגרום לדלקות קטלניות בתוך רקמת המוח בעצמה. לכן, אפשר לחשוד שגם הנגיף החדש מסוגל לעשות זאת. הנגיף הנוכחי כבר זוהה בתוך הנוזל המוח-שדרתי (CSF) של חולה קורונה שפיתח דלקת קרום המוח. כך שלפחות לקרומי המוח הוא מסוגל לחדור, אך ייתכן וסביר שגם לתאי העצב עצמם.

גורם נוסף לדלקות האלה יכול להגיע ממערכת החיסון. סערת הציטוקינים שהנגיף גורם לה עלולה להיות קטלנית. ציטוקינים יכולים להכנס למוח משום שהם יכולים לחצות את מחסום הדם-מוח, והראו בעבר שהם בהחלט מסוגלים לגרום לדלקות במוח.

כך שהנגיף מסוגל לפגוע במוח, ועל אף שחלקי הפאזל מתחילים להתחבר, אנחנו עדיין לא מבינים בדיוק את המנגנון, ודרוש עוד מחקר כדי שנוכל לדעת איך לטפל בחולים טוב יותר. עם זאת, צוותי מחקר רבים בכל רחבי העולם הפנו את המשאבים שלהם בתקופה האחרונה למטרה הזו, וכולי תקווה שאוכל לבוא אליכם בקרוב עם בשורות טובות.

 

לכתבה שלי בדה-מרקר