המלצה למי שרוצה ספר לימוד להעמיק איתו

המטרה של הבלוג שלי היא להנגיש את המוח לקהל הרחב, אך רבים רוצים ללמוד ולהעמיק עוד. יש הרבה דרכים לעשות את זה, החל מהקורס שלי, שמספק בסיס יחסית רחב בפרק זמן מצומצם (תשעה מפגשים של שעה וחצי), ועד לתואר שלם באוניברסיטה.

אבל יש גם דרגת ביניים, והיא ספרי לימוד. זה לא מתאים לכולם, לפעמים הם טכניים מאוד ויבשים, ולא כולם אוהבים ללמוד בצורה הזו. אבל למי שזה כן מתאים, אני נרגש מאוד להמליץ לכם על “הפיזיולוגיה של ההתנהגות” מאת ניל קרלסון, שיצא ממכבשי הדפוס בעברית בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה ממש לפני שבועיים.

אמנם רוב החוקרים יגידו ש”ה-תנ”ך” של ספרי הלימוד במדעי המוח הוא ספרם של קנדל, שוורץ ויסל “עקרונות במדעי המוח”, אבל גם אם זה נכון, קרלסון בעיני עולה עליו בנגישות שלו, וזה מה שחשוב לאדם שלא למד את התחום מעולם. בזכות זה “פיזיולוגיה של ההתנהגות” הוא ספר הבסיס של קורסים בפסיכולוגיה פיזיולוגית בכל רחבי הארץ. קורסים שמטרתם הוא לתת לתלמידי פסיכולוגיה וקוגניציה את ההכרות הראשונית עם מה שקורה במוח בזמן שאנחנו עובדים וחושבים, והוא מבצע הנגשה נהדרת גם לסטודנטים שתחום העיסוק שלהם הוא לאו דווקא ביולוגי ריאלי. החל מהחשמל בתאי העצב, ועד לרגשות וסכיזופרניה.

הכי כיף בתוך כל זה שהמהדורה החדשה שיצאה בעברית בשני כרכים היא עדכנית. ערך אותה ד”ר רביד דורון, מרצה מעולה שמעביר את הקורס באוניברסיטה הפתוחה כבר שנים רבות, ומכיר את הספר מתחילתו ועד סופו.

אז כאמור, זה ממש לא מתאים לכולם, רבים מכם יימצאו לימודים עם ספר ללא קורס כפחות נעימים (ובשביל זה בדיוק יש את הקורס שלי, וגם קורסים באוניברסיטה). אבל בשביל אלה שאוהבים ספרי לימוד ורוצים להכיר את המוח, הספר הזה בדיוק בשבילכם.