המדע שמאחורי חמידות

שאלתם את עצמכם פעם למה דברים מסוימים הם חמודים כל כך?


מסתבר מבינים שזה לא מקרי, ישנם מאפיינים מאוד מסוימים שנתפסים בעינינו כ”חמודים”. קונרד לורנץ, מגדולי המדענים של המאה הקודמת (שגם זכה בפרס נובל), היה הראשון להגדיר אותם. מבנה גוף קטן, רכות, ראש לא פרופורציונלי ועיניים גדולות הן דוגמאות למאפיינים שגורמים לנו להרגיש שדברים מסוימים הם חמודים מאוד.

את כל המאפיינים הללו ניתן למצוא בתינוקות. ולורנץ סבר כי התחושה שעולה בנו כשאנחנו צופים בתינוקות נועדה לגרום לנו לחוש אליהם יותר חום ואמפתיה ולרצות לטפל בהם. מאחר שתינוקות הם חסרי ישע לחלוטין, יש ל”מנגנון החמידות” יתרון אבולוציוני גדול מאוד שעוזר להם לשרוד את התקופה שבה הם לא מסוגלים לתפקד לבד, ולהתפתח בזמן שהמבוגרים שסביבם מטפלים בהם ודואגים להם.

אלא שכמובן, לא רק לתינוקות יש את “מאפייני החמידות”. חתולים הפכו להיות חיה מוצלחת אבולוציונית בזכות היותם חמודים. הם בעצם רוכבים על המנגנון שקיים בבני אדם בהקשר של תינוקות וגורמים לנו לרצות לטפל גם בהם, ובכך לאפשר להם לשרוד, להתרבות, ולשגשג בעולם. אלא שגם לנו יש חלק בזה. חיות מחמד שונות כמו כלבים עברו עם השנים ברירה מלאכותית על ידי בני אדם כך שהם יבטאו יותר את מאפייני החמידות. ולכן כלבי בית נראים חמודים כל כך, בפרט בהשוואה לקרוביהם הלא-מבויתים. מעבר לכך, יש לכך השפעה כלכלית, וחברות מסחריות רבות מעצבות מוצרים כך שיראו לנו חמודים יותר ונרצה לרכוש אותם, זרם הקוואי ביפן, שמשפיע על כל עולם הצריכה והתרבות, לקח את זה לקיצון.


למה אנחנו רוצים למעוך דברים חמודים?


לכולכם ודאי יצא להרגיש את זה. אתם רואים תינוק חמוד כל כך שאתם רק רוצים למעוך אותו, לפצפץ אותו ולאכול אותו. זו תחושה מאוד לא הגיונית, בפרט אם אנחנו אמורים להגן על אותו תינוק. אבל גם לה יש הסבר.

התופעה הזו היא חלק מתופעה גדולה יותר, שבה במקרה של רגש חזק מאוד, מופיע הרבה פעמים ביטוי של רגש שהפוך לו. לדוגמה: בכי שפורץ בזמן שמחה גדולה, או צחוק שמגיע בעקבות כעס חריף. הסברה המרכזית כיום, ויש גם ניסויים שתומכים בה, היא שהתופעה הזו נועדה לעזור לנו להרגיע את הרגש החזק ולהחזיר אותנו לתפקוד נורמלי. אם נשב ונתפעם כל היום כמה התינוק שלנו חמוד, נהיה המומים מכדי לטפל בו, וכנראה הדרך לצאת מה”שוק” הזה היא להכניס פנימה רגשות הפוכים, שיסייעו לנו לקום ולעשות דברים כדי שאותו תינוק חמוד יוכל לשרוד.

אם הפוסט הזה גרם לכם לחוש שדברים חמודים בעצם מנצלים אתכם, ייתכן שאתם צודקים, אבל אספר לכם שהתפרסם מחקר שהראה שצפייה ביצורים חמודים כמו תינוקות וגורים מעלה את הביצועים בכמה מטלות קוגניטיביות. אז מי יודע, אולי אם תצפו עכשיו בכמה סרטוני חתולים, זה יהפוך אתכם לחכמים יותר.

 

האקספלורטוריום בסן פרנסיסקו, אחד ממוזיאוני המדע הטובים ביותר בעולם, הכין בזמנו מוצג מעולה שמדגים את תופעת החמידות. אתם מוזמנים להכנס לאתר שלהם, ולבחון בעצמכם כיצד שינוי של מאפיינים פיזיים יכולים להפוך אפילו פטיש לחמוד, ומנגד להפוך חתלתול קטן למפחיד ומוזר.

 

לכתבה שלי בדה מרקר

Unsplash