הכירו את בנאל, הוירוס שנותן תשובה לאלה שעוד חושבים שהקורונה הונדסה במעבדה

כשפרצה מגיפת הקורונה לפני שנתיים כמעט, נפוצה השערה שהווירוס SARS-CoV2, שגורם למחלה, הונדס במעבדות בצורה מלאכותית. כיום, אחרי מחקר גנטי מקיף מאוד, הממצאים מלמדים שהסיכוי לכך קלוש, ושמדובר בנגיף שעבר אבולוציה טבעית. עם זאת, רבים עדיין מאמינים שהווירוס מלאכותי. אלא שכעת התגלה קרוב משפחה חדש לנגיף שמחליש את הטענות הללו אפילו יותר.

הנגיף התגלה במערה בלאוס וזכה לשם BANAL, מאחר שהתגלה בפי הטבעת של עטלפים. מדובר בנגיף הקרוב ביותר שנמצא עד היום ל-SARS-CoV2. 96.8% מהחומר הגנטי שלהם זהה. וירוסים עוברים מוטציות במהירות גבוהה מאוד, לכן מדובר באחוז דמיון גבוה מאוד. למעשה, אפשר להסיק שהאב הקדום המשותף שלהם, שממנו נוצרו שני המינים, התקיים רק לפני כמה עשורים, כלומר אלו בני משפחה קרובים מאוד.

אך בכל זאת, יש בתגלית החדשה פריצת דרך משמעותית אפילו יותר. SARS-CoV2 מדביק על ידי היקשרות של חלבון הספייק שלו לקולטן שנמצא על התאים בבני אדם. בקצה חלבון הספייק ישנו מקטע בשם “האתר קושר הקולטן”, שכשמו כן הוא, משחק תפקיד חשוב מאוד בהיקשרות של הנגיף לקולטן שעל התאים האנושיים, ובתהליך ההדבקה כולו.

נכון להיום, אצל אף אחד מקרובי המשפחה האחרים של SARS-CoV2 שהתגלו, לא היה אתר קושר קולטן זהה לאתר של .SARS-CoV2. אלא שהאתר של BANAL זהה לחלוטין לזה של SARS-CoV2,והמשמעות שלו היא ברורה: גם BANAL יכול להדביק בני אדם, והחוקרים הראו זאת כשבחנו את הוירוס במעבדה וגילו שהוא יודע לחדור לתאים אנושיים.

יש עדיין שוני בין SARS-CoV2 לבין הנגיף החדש. ל- SARS-CoV2 יש אזור בחומר הגנטי שלא קיים אצל קרוביו, אפילו לא אצל BANAL החדש. כאשר האנזים פורין מזהה את האזור הזה, הוא חותך אותו, והתוצאה היא שהנגיף יכול להדביק את התאים ביעילות גבוהה הרבה יותר. מאחר שהתאים שלנו מייצרים פורין, SARS-CoV2 מדביק אותנו ביעילות גבוהה הרבה יותר מאשר BANAL ונגיפים קרובים אחרים. מארק אליוט, החוקר שמצא את הנגיף החדש, רואה בשוני הזה, ובכך ש-BANAL מדביק ביעילות נמוכה יותר, אפילו פוטנציאל לחיסון למחלת הקורונה.

חשוב עדיין להתייחס לממצאים בזהירות, בעיקר משום שהם עדיין לא פורסמו רשמית ונמצאים כרגע עדיין בשלב של בקרת עמיתים (עם זאת, כבר ניתן לקרוא אותם כאן). אך עצם העובדה שנגיף קרוב כל כך קיים בטבע, ועצם העובדה שהוא מסוגל להדביק בני אדם ושאתר הקישור שלו זהה, מחזקת מאוד את האמירה שנגיף הקורונה לא נוצר באופן מלאכותי, אלא התפתח באופן טבעי בתהליך אבולוציוני.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, ומייקל קניגס, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

הטור פורסם גם בדה-מרקר

עטלף. צילום: Carl Alan/Shutterstock

2 thoughts on “הכירו את בנאל, הוירוס שנותן תשובה לאלה שעוד חושבים שהקורונה הונדסה במעבדה”

Comments are closed.