האם פארקים עירוניים יכולים לעזור למוח?

הרבה נכתב על החיוניות של פארקים עירוניים לשיפור איכות החיים, אבל תתפלאו לשמוע שיש להם גם חשיבות למוח. אתמול בערב התראיינתי לתוכנית “משחק חוץ” עם עמנואל אלבז-פלפס בערוץ הכנסת כדי לדבר על כך.

היו כבר מחקרים שהראו שנוכחות של פארקים בסביבה יכולה לשפר מגוון פעילויות קוגניטיביות (על אף שעוד יש ויכוח האם למידה במרחבים ירוקים או בית ספר ירוק יותר יכולים לעזור). אבל הייחודיות של המחקר עליו דיברנו בראיון, הייתה הפרדה בין ילדים מסביבה פרברית לילדים מסביבה עירונית. החוקרים הראו שיש פערים במבחני IQ בין ילדים עירוניים שגרים בקרבת פארק, וילדים עירוניים שלא גרים בקרבת פארק. עם זאת, בקרב ילדי פרברים לא נמצא הבדל משמעותי. זה מלמד אותנו שדווקא בעיר יש חשיבות גדולה הרבה יותר לסביבה ירוקה.

יש לא מעט סיבות לכך. היו מחקרים שהראו שבמוחם של ילדים שנחשפו לזיהום אוויר חריג בזמן ההתפתחות העוברית, החומר הלבן, הסיבים שמעבירים את המידע צפוף פחות. מה שיכול להעיד על כך שהפעילות המוחית אצלם מתבצעת פחות ביעילות. סביבה ירוקה מסייעת בצמצום זיהום האוויר, ולכן פועלת נגד האפקט הזה. כמו כן, היא נחשבת יעילה בצמצום עוד שני “אויבים” של המוח: לחץ כרוני ורעש מתמשך. מנגד, פארקים עירוניים מעודדים פעילות גופנית ומפגשים חברתיים, שעל ההשפעה החיובית שלהם על המוח כבר דיברנו ועוד נדבר.

מוזמנים לצפות בראיון.