האם לנשים ולגברים יש מוח שונה?

אחת השאלות שאני נשאל פעם אחר פעם היא “מה ההבדל בין המוח הגברי למוח הנשי”. לכן החלטתי לעשות קצת סדר ולספר לכם מה המדע יודע בנושא היום, ואקווה שהתשובה לא תאכזב אתכם יותר מדי.

הגיוני מאוד להסיק שאכן ישנם הבדלים. יש הבדל גנטי של כרומוזום בין גברים לנשים, יש הבדל הורמונלי בין גברים לנשים. הורמונים וגנים משפיעים על המוח, ולכן הגיוני שיהיו הבדלים בין המינים. ובכל זאת, התמונה עדיין לא חד משמעית.

ההבדל היחיד שכל הקהילה המדעית מסכימה עליו בפה מלא הוא שהמוח של גברים גדול בסדר גודל של כ-10% בממוצע ממוח של נשים. עם זאת, חשוב לזכור שגברים גדולים יותר בממוצע מנשים. בדיוק כמו שלפילים ולוויתנים יש מוח משמעותית גדול משלנו, אבל גם גוף יותר גדול, ולכן זה לא בהכרח הופך אותם ליותר אינטילגנטיים. כאשר מנרמלים את גודל המוח לגודל הגוף, אין הבדל משמעותי בין גודל המוח של גברים לזה של נשים.

היו לא מעט מחקרים שניסו לבחון האם אזורים מסוימים במוח מפותחים יותר אצל אחד המינים. בכל המקרים או שאין ממצאים מובהקים או שהמחקרים סותרים אחד את השני. אך חשוב יותר מכך, אין כיום שום עדות מדעית לכך שיש קשר כלשהו בין מבנה המוח של גברים ונשים לבין הבדלים בהתנהגות או בקוגניציה של גברים ונשים. ולמען האמת, כשמסתכלים על מבחני האינטיליגנציה המקובלים כיום, לא מוצאים הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים, אף מין לא יותר “חכם” מהשני.

עד כה דיברנו רק על מין, אבל השאלה הופכת להיות מורכבת עוד יותר כאשר עוברים למגדר. איך נראה מוח של מי שנולדו למין אחד, אך מזדהים כשייכים למגדר ההפוך? ומה אם אלה שלא מגדירים את עצמם כשייכים למגדר אחד? המדע עוד רחוק מלספק תשובות לשאלות הללו, וזה רק מראה לנו כמה קשה להגדיר מה ההבדלים בין “המוח הגברי” לבין “המוח הנשי”. חוקרים כמו פרופ’ דפנה יואל מאונ’ ת”א אפילו הגדילו לטעון שאין מונחים מוחלטים כאלה, והמוח הוא פסיפס של חלקים “נשיים” ו”גבריים” שמסתדרים יחד בצורה שונה אצל כל אחד מאיתנו.

לסיכום, כיום אין הוכחות חותכות שמצביעות על הבדל מוחי משמעותי (בפרט לא כזה שקשור להתנהגות וקוגניציה) בין גברים לנשים. חשוב לציין, שוב, שזה שאנחנו לא יודעים על הבדלים, זה לא אומר שאין כאלה, אבל זה גם לא אומר שבהכרח יש הבדלים שמסתתרים אי שם. כך או כך, גם בנושא כזה חשוב להסתמך על מידע מדעי אמין, ולא לקפוץ למסקנות מכל שבר ציטוט קטן.

 

לכתבה שלי בדה-מרקר

Getty images IL