האם התרופה לסרטן תגיע בזכות קרניים של איילים?

יכול להיות שהכותרת נשמעת מעט מופרכת, אבל מחקר חדש של חוקרים מסין שהתפרסם לאחרונה בכתב העת הנחשב “Science” מצא קשר מאוד יוצא דופן בין שני נושאים שנשמעים רחוקים, אבל במחשבה שנייה דווקא קרובים מאוד.

האיילים הזכרים רוצים להגיע לעונת הייחום עם קרניים גדולות ככל האפשר. בקרניים אלו הם יילחמו עם זכרים אחרים על הזכות להזדווג, מלחמה שעשויה להסתיים בפציעה קשה או במוות, לכן כדאי להם להשקיע בקרניים. קרני האייל הן מהעצמות שגדלות הכי מהר בכל עולם החי עם קצב מטורף של חצי מטר בחודש. אין אף עצם בגוף האדם הבוגר שמסוגלת אפילו להתקרב לקצב האסטרונומי הזה.

כיצד הקרניים גדלות מהר כל כך? החוקרים גילו שכמה מהגנים הפעילים ביותר בקרני האייל הם גנים שפועלים בעת ההתפתחות העוברית, ובין היתר אחראיים גם על ייצור רקמת המוח, העור והרכס העצבי. הגנים האלה פועלים כדי שהתאים יתחלקו כמה שיותר מהר ובכך המבנים של העובר והאיברים שיתפתחו מהם יגדלו במהירות.

מקרה נוסף שבו תאים מתחלקים במהירות הוא סרטן. בסרטנים מופיעות מוטציות בדנ”א שגורמות לתאים לאבד רסן ולהתחיל להתחלק ולהשתכפל בלי כל שליטה, גוש התאים הלא מרוסן שנוצר הוא הגידול הסרטני, והוא ממשיך להתחלק ולצבור מוטציות שיאפשרו לו לגדול ולשגשג עוד ועוד. באופן מעניין, שמונה מהגנים שמתבטאים ביתר קרני האייל הם גנים שמעורבים ביצירת גידולים, וכנראה שהגנים האלה מעודדים את רקמת העצם לגדול עוד ועוד, בדיוק כמו שהם מעודדים את הגידול הסרטני להתרחב, וכך בעצם קרני האייל גדלות מהר כל כך.

אתם בטח חושבים שאם גנים שמעודדים יצירת גידולים פועלים כל כך חזק אצל איילים, אז כנראה שהם נמצאים בסיכון גבוה יותר לסרטן, נכון? אלא שמסתבר שבמציאות קורה ההפך. שכיחות הסרטן באיילים נמוכה מאוד, הסיכוי שלהם לחלות בסרטן קטן עד פי חמישה משאר היונקים. זה קורה משום שבנוסף לגנים מעודדי ההתחלקות, בקרני האייל פעילים בין היתר גם שורה של גנים אחרים שמבקרים את התהליך ודואגים שהוא לא ייצא משליטה. הגנים האלה נקראים בעגה המקצועית “מדכאי גידולים” (tumor suppressors), וחלק מהמוטציות שמתרחשות בסרטן מוציאות אותם מכלל פעולה, וכשהמבוגר האחראי כבר לא בבית, אפשר לעשות בלאגן. זה אומר שאם נבין יותר לעומק כיצד מדכאי הגידולים מצליחים לפעול בעוצמה אצל איילים, יכול להיות שייצא מזה טיפול חדש לסרטן.

המסקנה מהסיפור הזה היא שלפעמים כיוונים חדשים לטיפולים רפואיים יכולים להגיע גם ממחקרים שנראים לא קשורים כלל לרפואה. הרבה פעמים דווקא חוקרי “מדע בסיסי” שלא מתעניינים ברפואה כלל מגלים פריצת דרך שמובילה לפיתוח תרופה. לכן, תאמינו או לא, לכל מחקר יש פוטנציאל לסייע לאנושות.

אהבתם? בואו לתמוך בבלוג בפטריאון ועזרו לי להביא לכם עוד תוכן מעניין, עוד פרטים כאן.

 

לכתבה שלי בדה-מרקר

איילים בשמורת טבע חי בר כרמל
צילום: דותן רותם