האם המוח מייצר את החומר הפעיל בקנאביס?

את הטענה שבכותרת אני שומע הרבה, רבים מאמינים שהחומרים הפעילים בקנאביס נמצאים באופן טבעי אצלנו במוח, ומשפיעים על הפעילות העצבית וההתנהגות שלנו באופן קבוע. כשצוללים לעומק המוח מוצאים שם את המערכת האנדוקנבינואידית, שבתוכה פעילים חומרים שנקראים… קנבינואידים! אז האם באמת לכולנו במוח יש קנאביס באופן טבעי? הרבה זמן לא הייתה לנו פינה של #מה_ההבדל, אז בואו נלמד מה ההבדל בין קנאביס לאנדוקנבינואידים.
 
נתחיל עם התשובה הפשוטה: לא, המוח שלנו לא מייצר את החומרים הפעילים בקנאביס. הוא מייצר חומרים אחרים שנקראים אנדוקנבינואידים. תאי עצב במוח מתקשרים זה עם זה באמצעות הפרשה וקליטה של חומרים כימיים, וחלק מהתאים מפרישים אנדוקנבינואידים, אשר נקלטים בקולטנים מיוחדים שיושבים על תאים אחרים, וכך גורמים להעברת מידע. הם מעורבים במגוון תהליכים, למשל בשיכוך כאב, תגובות לחץ, תאבון, ועוד.
 
התהליכים האלה אולי נשמעים לכם מוכרים בהקשר של קנאביס, הוא אכן יכול להיות מעורב בכולם. כיצד? למרות ש-THC, החומר הפעיל בקנאביס (וכמוהו גם CBD), לא מיוצר במוח באופן טבעי, הוא דומה מאוד במבנה הכימי שלו לאנדוקנבינואידים, ולכן הוא יכול להקשר לקולטנים האנדוקנבינואידים ולהשפיע עליהם. מאחר שבצריכת קנאביס ריכוז החומרים הפעילים שונה מההפרשה הטבעית שלהם במוח, אין זה מפתיע שההשפעה של צריכת קנאביס על המוח היא לא זהה לזו שמתרחשת במוח שלכם באופן טבעי.
 
השם “אנדוקנבינואידים” הוא שם מבלבל מאוד, ובהחלט נותן את התחושה שהחומר הפעיל בקנאביס מיוצר באופן טבעי במוח. אבל האמת היא שדווקא תהליך קריאת השמות היה הפוך. אנדוקנבינואידים נקראו כך משום שהסתבר שהם דומים במבנה לחומרים הפעילים בקנאביס ופועלים על אותם קולטנים. באותו האופן, יש אצלנו חומרים שנקראים אופיואידים (על משקל אופיום), וכן קולטן שנקרא “הקולטן הניקוטיני” וקולטן נוסף שנקרא “הקולטן המוסקריני” שנקרא על שם חומר פעיל בפטריה רעילה. על אף השם שלהם, אין לכם סיבה לחשוב שהמוח שלנו מייצר ניקוטין או מוסקרין, הקולטנים פשוט נקראים ככה משום שהתגלה שהחומרים הללו יכולים להקשר אליהם. לכן למרות שהשמות עשויים לבלבל, כשמבינים את המקור שלהם, רואים שהתמונה פשוטה יותר ממה שאפשר לדמיין. מקווה שזה עשה קצת סדר במוח.
 

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, שרה עטיה ושריתי סקויאר, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן