האם הטכנולוגיה פוגעת במוח?

כולם חוששים מההשפעות הבריאותיות של הקדמה. הראש שלנו כל היום בטלפונים, אפליקציות שמקלות על חיינו מייתרות את הצורך ביכולות מוחיות מסוימות (אף אחד הרי כבר לא זוכר מספרי טלפון), אז האם הטכנולוגיה היא סכנה למוח? במהדורת החדשות של כאן11 ערכו כתבה בנושא והזמינו אותי לדבר, וזו הזדמנות טובה להגיד כאן מה עמדתי ומה המדע יודע.

אז מה מחקרים מלמדים אותנו? האם סמארטפונים גורמים להפרעת קשב? פוגעים בזכרון שלנו והורסים לילדנו את ההתפתחות התקינה? התשובה היא שאנחנו לא יודעים. בניגוד למה שמפורסם בתקשורת, אין כיום מחקרים שמצאו ששימוש בסמארטפונים גורם למשהו מהדברים הנ”ל. ישנם מחקרים מסוימים שמצאו קורולציות מסוימות, אבל לרוב מדובר בקורולציות חלשות, ובכל מקרה, אף מחקר לא הראה שהסיבה היא בהכרח השימוש בסמארטפונים. זה יכול להיות גורם שלישי, ויכול להיות שאנחנו בכלל רואים את הבעיה הפוך. כך למשל, אולי הסיבה שרואים שמי שמשתמש בסמארטפון מפתח יותר סימפטומים של הפרעת קשב היא לא כי סמארטפון גורם להפרעת קשב, אלא כי אנשים עם הפרעת קשב (אחוזים רבים מהאוכלוסיה, להזכירכם), מאבדים ריכוז מהר ונוטים לפנות יותר לטלפון שלהם, כלומר בעצם הפרעת קשב גורמת לשימוש יתר בסמארטפון, ולא ההפך.

אז למה אנחנו כל הזמן שומעים בתקשורת על מחקרים שהראו אחרת? בעיקר כי זה נושא חם מאוד, ומכיוון שטראפיק בזמננו חשוב יותר מאשר מסירת האמת, עיתונאים מעדיפים לנפח מסקנות ותוצאות של מחקרים כדי ליצור כותרת מזעזעת שתמשוך קהל, ועוד נחזור לזה עוד רגע כשנדבר על הכתבה של “כאן11”.

כל טכנולוגיה חדשה מתקבלת על ידי הדור הקודם בספקנות. עם עליית הרכבות נפוצה האמירה שגוף האדם לא מסוגל לעמוד במהירויות כל כך גבוהות כמו 100 קמ”ש ושצפוים נזקים בריאותיים למי שייסע ברכבות. היום אנחנו מגכחים על כך, אבל מדברים על טכנולוגיות חדשות בצורה דומה. האמת, זה דווקא בסדר. בשנים האחרונות אורח החיים שלנו משתנה בקצב היסטרי, וקצב השינויים הזה רק יילך ויתגבר. אנחנו צריכים להתרגל לזה ולא תמיד קל לנו. אבל בדיוק בשביל זה יש לנו איבר מדהים כמו המוח האנושי.

המוח שלנו גמיש מאוד. כאשר אנחנו מתאמנים על יכולת מוחית מסוימת, היא משתפרת, וכשאנחנו זונחים אחת אחרת, היא נחלשת. צריך לזכור את זה בהקשר של העולם המשתנה, כי דווקא זו החוזקה שלנו. כשהסביבה משתנה יהיו יכולות מסוימות במוח שלנו שיחלשו, אבל הסיבה לכך היא שלא נצטרך אותן יותר (למשל: לזכור מספרי טלפון, או אם נלך יותר אחורה, לטפל בסוסים ולרכוב היטב), לעומת זאת, הסביבה החדשה מביאה איתה צורך ביכולות חדשות, ובזכות הגמישות של המוח אנחנו מסוגלים לשפר ולפתח אותן, זה מדהים. אז זה לא שהמוח מתנוון, הוא פשוט עובד אחרת.

לדוגמה, הרבה פעמים אני שומע תלונות על כך שבגלל הטלפונים השפה שהילדים משתמשים בה היא מדולדלת וענייה ולכן הם לא מסוגלים לתקשר כמו שצריך. אבל זה לא נכון, הם פשוט מתקשרים אחרת. כשהייתי בהרצאה של חוקר לשון נדהמתי לגלות איזה עושר מדהים יש בעולם של האימוג’ים. מעבר לכך, רשתות חברתיות מאפשרות לנו לתקשר אחד עם השני בצורות שעד לפני עשר שנים היה אפשר רק לדמיין.

אלו רק חלק מהסיבות שבגינן לא צריך לחשוב שהטכנולוגיה הורסת לנו את המוח, היא פשוט מוציאה אותנו מהקופסה. שמחתי מאוד להתראיין בכתבה ב”חדשות הערב” כדי לנפץ מיתוסים ולחדד בדיוק את זה. למעלה מחצי שעה ארך צילום הראיון שלי, אך מתוכה החליטו העורכים להקרין אותי אומר משפט אחד על גמישות המוח (כשדווקא את כל ההקשר הרחב של זה ליתרונות בסביבה המתחדשת הם השאירו על רצפת חדר העריכה), ועוד משפט סיכום עם תחזית לעתיד. זהו.

במקום זה, החליטה הכתבה להצמד לקו של “טכנולוגיה מסכנת את המוח ואת עתידנו”. החלק בראיון שבו הסברתי מדוע לא ניתן להגיד שסמארטפונים גורמים להפרעת קשב צונזר, ובמקום זה הכתב אמר שהטכנולוגיה דווקא כן פוגעת בקשב שלנו. זו רק דוגמה אחת לשורה של אמירות רבות שנאמרו בבטחון רב בלי שיש מאחוריהם סימוכין מדעיים. מחרידה מכולן הייתה אמירה ש”הטלפונים גורמים ליצירת צברי בטא עמילואיד ומעודדים התפתחות אלצהיימר”. דבר שלא רק שכלל לא הוכח, אין גם נתונים משמעותיים שיכולים לתמוך בטיעון התלוש הזה. זוהי לא פחות מאשר הטעייה של הציבור!

כאשר התקשורת מעדיפה כותרות מפוצצות על אמת מדעית, היא מחזקת מיתוסים ואמונות שגויות בציבור. הקהל איננו טיפש, הוא מחכה לתוכן איכותי, הוא רוצה ללמוד דברים חדשים. לא צריך קליקבייטים כדי לשבות אותנו, כל מה שצריך הוא להעניק ידע מדעי אמיתי.

הכתבה ב”חדשות הערב” ב”כאן11″ על “הנזקים” שהקדמה גורמת למוח. החל מ-25:07