האם אני מעתיק תכנים ממקומות אחרים?

מעולם לא התרגשתי מתגובות של טוקבקיסטים אנונימיים, כשאנשים יודעים שאין השלכות לדברים שלהם, הם מסוגלים לדבר בצורה מאוד לא נעימה. ובכל זאת, אני רוצה רגע להתעכב על התגובה שמצורפת כאן, כי ההאשמה שמופיעה פה היא חמורה מאוד, אני מואשם כאן בפלגייט, כלומר, לטענתו של האדון האנונימי העתקתי את הטור האחרון, זה שעסק באורגזמות מכף הרגל, כמו שהוא מכתבה שפורסמה באתר אחר. אז הגיע הזמן לדבר על זה פעם אחת כמו שצריך – האם אני מעתיק תכנים?

נתחיל מהתשובה הפשוטה: לא, ממש לא. מאחורי כל טור שעולה בבלוג הזה עומדות שעות רבות של מחקר, קריאת מאמרים, כתיבה ועריכה, שמי שלא כותב תוכן באופן קבוע לעולם לא יבין. אני לא מרוויח מכך דבר (כן כן, “הארץ” לא משלמים לי על הפרסום של הבלוג אצלם), מלבד התמיכה של הפטרונים של הבלוג, שמושקעת בתחזוק והפיתוח של “סיור מוחות”.

מאיפה מגיע התוכן שאותו אני כותב? כולו (למעט מקרים חריגים שאותם אני תמיד מציין) מבוסס על מקורות מדעיים, ברובם מחקרים וניסויים, הממצאים שהתגלו בהם והמסקנות שאליהן הם הגיעו. אני לא מתבייש בכך, ולמעשה כל המקורות שעליהם התבססתי מופיעים כלינקים הן בגרסה של הפוסט שעולה באתר, והן בגרסה שעולה ב”הארץ” (אך לא בפייסבוק, מאחר שלצערי זה מוריד את החשיפה). כולכם יכולים לפתוח אותם כדי לבדוק את הדברים שאני כותב מצד אחד, ומצד שני שני לקרוא עוד ולהרחיב את הדעת על הנושאים שעליהם אני כותב. הדבר היחיד שאני לא מפנה אליו הוא, כפי שנהוג, תוכן בסיסי שניתן למצוא בספרי לימוד בתחום (וזו הסיבה שיש לעיתים טורים שלמים ללא הפניה, כמו הטור מלפני שבוע שבו הסברתי איך לזהות שבץ). האם זה הופך את התוכן שלי לפלגייט? ממש לא. בדיוק ההפך, אני גאה בכך שאני מתבסס על מאמרים מדעיים, גם אם כתבו אותם אחרים, ואני תמיד נותן קרדיט בדמות הפניה למאמר המקורי.

אז רגע, מדוע התוכן של הטור האחרון נראה דומה לכתבה שאותה שלח האנונימי הנכבד? הטור שנכתב השבוע היה מבוסס על מחקר אחד בלבד, אותו מאמר שדיווח על אורגזמת הרגליים. מאחר שמאז לא התגלו מקרים נוספים, לא היה עוד על מה להתבסס. לכן מאוד הגיוני שכתבים אחרים שסיפרו את הסיפור ביססו את התוכן על אותו מאמר בודד, ולכן התוכן שלנו נראה דומה (והאמת? אם הוא דומה זה בדרך כלל מעיד על כך שאף אחד מאיתנו לא פירש לא נכון את המחקר).

אני רוצה להתייחס לעוד נקודה שהעלה האדון האנונימי, והיא מופיעה מדי פעם בתגובות שלכם: למה אני מדווח על מחקר ישן? מה אני מחדש פה? אכן, המחקר שעליו סיפרתי כאן יצא ב-2013, והרבה פעמים אני מספר על מחקרים ישנים אפילו יותר. למעשה, הפוסט הכי פופולארי שכתבתי השנה מבוסס בכלל על מחקר מ-1907. המטרה של הבלוג הזה היא לא רק לדווח על החידושים מחזית המדע (גם את זה יש, כמו שאתם יודעים), אלא גם לספר על דברים ישנים יותר שיכולים לעניין ולהעשיר. המטרה של הבלוג היא להנגיש מדע לקהל הרחב, אני יוצא מנקודת הנחה שרוב קוראי הבלוג לא עוקבים באופן אדוק אחרי כל המאמרים המדעיים ברגע יציאתם. וגם אם מחקר מסוים יצא ב-2013, כנראה שרובכם לא מכירים אותו, ותלמדו משהו חדש אם אכתוב עליו. ואם הכרתם את הנושא? זו תמיד הזדמנות טובה להשוויץ.

לסיכום, תפקידו של הבלוג הזה הוא לא לכתוב על נושאים יש מאין, אלא להנגיש מחקרים מדעיים קיימים לקהל הרחב, כלומר לדבר את השפה המדעית בצורה שכולכם תבינו ותוכלו ללמוד ממנה דברים חדשים. לכן זו כנראה לא הפעם הראשונה או האחרונה שתוכן שעולה בבלוג יהיה דומה לתכנים אחרים שנכתבו על הנושא. זכרו תמיד שכל מה שאני כותב מבוסס על מקורות מדעיים ראשוניים, ולא על כתבה באתר כזה או אחר. המקורות תמיד יחכו לכם באתר של הבלוג, אז לפני שאתם מרימים גבה, קראו אותם ושפטו בעצמכם.