המחלה שרובכם לא מכירים, אבל מודעות אליה מצילה חיים

לעיתים קורה שבמהלך השינה הנשימה נעצרת מסיבה כזו או אחרת. כשזה מתרחש, כמות החמצן בדם קטנה. כמובן שזהו מצב מסוכן, אבל למזלנו הגוף שלנו יודע לזהות אותו ולגייס את המוח כדי שיחזיר אותנו להכרה, ולו לשבריר שנייה, כדי שניקח נשימה עמוקה ונחזור לישון. מכיוון שהתהליך הוא כל-כך קצר, אנחנו בכלל לא מודעים להתעוררות.

באופן טבעי, הפסקת נשימה בעת שינה היא דבר שיכול לקרות לכולנו. יחד עם זאת, אצל אנשים שסובלים מדום נשימה בשינה, התופעה הזו לא מתרחשת מפעם לפעם, אלא יותר מחמש פעמים בשעה ובמקרים חמורים – עשרות פעמים בשעה.

מכיוון שדום נשימה בשינה היא תופעה שמתרחשת כל לילה, זה יכול להתחיל מעייפות בגלל החוסר בשינה רציפה ואיכותית, אבל פעמים רבות זה אף מחמיר יותר. המוח שלנו צורך המון אנרגיה, ולכן התאים זקוקים להרבה חמצן, פגיעה חוזרת ונשנית באספקת החמצן יכולה להוביל לנזק מוחי. מטופלים עם דום נשימה בשינה נוטים לסבול יותר מהפרעות רגשיות, ומבעיות שכליות, למשל בעיות זיכרון.

הבעיה הגדולה היא שללא היכרות עם המחלה, רוב החולים בה מתקשים לאבחן אותה בעצמם. הרי אנחנו לא מודעים להתעוררויות הקצרות במהלך הלילה, ולכן בבוקר אנחנו לא יודעים שבעצם לא ישנו באופן רציף. הרבה פעמים מי שמתריעים שמשהו לא בסדר הם בני/בנות הזוג שישנים באותה מיטה. הם אלה ששמים לב לאי-סדרים בנשימה. לרוב, ההתעוררות והחזרה לנשימה מלווים בנחירה חזקה. ידוע גם כי הסובלים מהתופעה נמנים בדרך כלל גם על אוכלוסיית הנוחרים באופן כללי, אם כי זה ממש לא אומר שכל מי שנוחר יפתח דום נשימה בשינה.

הגורם המזוהה ביותר עם דום נשימה בשינה הוא השמנת יתר. עם זאת, יש גם גורמים מולדים, כמו מבנה קצת אחר של איברים במערכת הנשימה כמו הצוואר והפה, שיכולים לגרום לפגיעה בנשימה. לכן אם מישהו במשפחתכם אובחן עם דום נשימה בשינה, כדאי להיות עם האצבע על הדופק. בהפרעה הזו, אגב, מאובחנים מספר כפול של גברים מאשר נשים.

לדום נשימה בשינה יש טיפול, ובמקרים קלים – שינוי באורח החיים יכול לחולל פלאים. במקרים קשים יותר ניתן להשתמש בהתקנים ומכשירים שמסייעים לנשימה לאורך הלילה. ישנה גם אפשרות ניתוחית. לפי הערכות, 1% עד 7% מהאוכלוסייה סובלים מדום נשימה בשינה. למודעות בני/בנות זוג ולאבחון בשלב מוקדם יש השפעה עד כדי הצלת חיים. מי שישן לבדו, אך מרגיש עייפות רבה במהלך היום, סובל משינויים במצב הרוח או מחוסר יכולת להתרכז, כדאי שיפנה לרופא או למעבדת שינה.

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, שרה עטיה, ותומר כהן, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות ותכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן

צילום: Tim Kitchen / Getty Images IL

1 thought on “המחלה שרובכם לא מכירים, אבל מודעות אליה מצילה חיים”

Comments are closed.