אני משתתף בסדרה חדשה, ואתם מוזמנים לצפות ולבחון את הביקורתיות שלכם

הערב ב22:00 ישודר ב”כאן11″ הפרק הראשון של מיני סדרה בשם “המוח: מדריך למשתמש”. גם אני אופיע בפרק שישודר היום, ואתם כמובן מוזמנים לצפות, אבל כדאי להיות עם היד על הדופק.

הסדרה עוסקת בנסיונות ודרכים לשפר את תפקוד המוח שלנו. נושא שהוא בלי ספק מעניין מאוד, נחקר לא מעט ויש הרבה מה להגיד עליו מבחינה מדעית. אבל לצערנו הרב כאשר נושא כל כך מסתורי תופס עניין בציבור הרחב, זה פותח פתח לשרלטנים שמציעים שיטות לטפל בבעיות שלנו שמעולם לא הוכחו כיעילות. לצערי הרב, יוצרי הסדרה החליטו לא להתמקד רק בדברים שהמדע יודע, ולצד כמה מדענים ואנשי מקצוע מוערכים הם נתנו גם לאנשים הללו במה, ואכן תמצאו בסדרה כמה תחומים פסאודו-מדעיים כמו NLP, נטורופתיה ופרשני חלומות. כמו כן גם תחומים שנמצאים במחקר מדעי ומסקרנים מאוד את הקהילה, אך עדיין לא הוכחו כמספיק יעילים, מה שלא מפריע לחברות שונות לשווק אותם, כמו נוירופידבק.

שמחתי להענות לבקשת היוצרים לעבור על הפרקים ולהעיר את הערותי. נתקלתי בהמון רצון טוב מצדם להצמד למדע וכולי ציפיה לראות מה תהיה התוצאה הסופית.

בעיני זו סדרה מעניינת, היא נוגעת בנקודות שמשפיעות על החיים של כולנו ומעלה לא מעט תובנות שאני חושב שכדאי שכל אחד יכיר. עם זאת, מכיוון שחלק מהמרואיינים אינם אנשי מקצוע מוסמכים, חשוב לצפות בצורה ביקורתית, ולהבחין בנורות האדומות שיכולות להדלק ולא לפחד להטיל ספק. למשל, בפרק של היום מתראיין אדם (שהוא לגמרי במקרה איש NLP) שיספר לכם איך כל חייו הוא פחד מג’וקים, וטיפול אחד של 25 דקות הפך אותו להיות אדם חדש. האמנם בזמן שאנשים עובדים שנים רבות עם אנשי מקצוע כדי להתמודד עם פוביות וחרדות קשות, היה שם כל הזמן פתרון קסם שכולם פספסו? אין ספק שזה סיפור שאמור להעלות אצלנו חשד.

את הפרק תוכלו למצוא בקישור בצד שמאל, לחיצה עליו תביא אתכם ישירות להקדמה שלפני הראיון הקצר איתי. מאחל לכם צפייה מהנה, ואם למישהו יש שאלות לגבי פרטים מסוימים המופיעים בסדרה, אתם מוזמנים כמו תמיד ליצור איתי קשר, אני שמח לענות לכולם.