אם כל כך כואב לנשוך את הלשון, למה לא כואב לנו כשאנחנו נושכים אותה בכוונה?

יש מי שאומר שנשיכת לשון נועדה לכפר על חטאים. הכאב החד והחזק הזה שמופיע כשאנחנו נותנים בטעות ביס ללשון שלנו, לרוב תוך כדי אכילה, הוא בלתי נשכח. למה בעצם זה כואב כל-כך, למה זה לא קורה לנו כל הזמן, ולמה (וזו התעלומה הגדולה מכל) כשאנחנו נושכים את הלשון שלנו “בכוונה” זה לא כל-כך כואב כמו כשזה מתרחש בטעות.

לא כל האיברים בגוף שלנו טובים במישוש ותחושת מגע באותו רמה. אם תעצמו את העיניים ומישהו יעביר חפץ כלשהו על כף ידכם, הסיכוי שתזהו אותו גדול בהרבה מאשר אם יעבירו אותו על גבכם. הסיבה לכך היא שביום-יום אנחנו משתמשים בכף היד כל הזמן כדי לגעת בדברים, ולכן חשוב שתהיה לה רגישות גבוהה למגע. בין היתר, זה מתבטא בכך שביד יש צפיפות רבה יותר של קולטנים למגע וכאב ותאי עצב שאחראים על העברת תחושת מגע.

גם הלשון שלנו היא איבר שרגיש מאוד למגע. זו הסיבה שאנו מסוגלים לחוש טקסטורות של המזון שאנו אוכלים טוב כל-כך (וחשוב מכך, גם טקסטורות של חומרים שמסוכנים לנו). מכיוון שהלשון כל-כך רגישה למגע, כל כאב שיופעל עליה יהיה חד יותר מכאב באיברים רגישים פחות. אם נוסיף לכך את העובדה שהשיניים שלנו חדות ושרירי הלסת שלנו חזקים מאוד, נראה שלא מפתיע שהמפגש שלהם עם הלשון עלול להיות כואב במיוחד.

אז אם יש לנו איבר כל-כך רגיש היושב בתוך מערכת כל-כך מכאיבה, מדוע אנחנו לא נושכים את הלשון כל הזמן? הסיבה לכך היא חוש חשוב מאוד ולא כל-כך מוכר שקיים אצלנו ונקרא “פרופריוספציה“. החוש הזה מעביר מידע למוח בכל רגע נתון על מיקומם של כל האיברים בגוף, כולל הלשון והלסתות. בזכות המידע הזה, המוח יודע לנווט את הלשון ואת הלסתות (גם אם באופן לא מודע) כך שהן לא יתנגשו.

אז אם נשיכת לשון היא דבר כואב כל-כך, מדוע כשאנחנו נושכים את הלשון בכוונה איננו מרגישים את אותו כאב? נראה שכשאנחנו מודעים לכך שאנחנו עומדים לבצע פעולה שתכאיב לעצמנו, אנחנו יוצרים תנועה חלשה יותר, גם אם אנחנו לא שמים לכך לב. המוח, שיוצר את התנועה, מודע לסף הכאב של הלשון, ולכן מסוגל לסגור את הלסתות בעוצמה המתאימה לכך, שלא נגרום לעצמנו נזק.

שאלה לסיום: האם תוך כדי קריאת הטור ניסיתם לנשוך לעצמכם את הלשון?

אני רוצה להודות לתומכי הפטריאון של הבלוג, ובראשם למתן רינג, עינבל רמות, מייקל קניגס ושרה עטיה, התומכים המובילים. אם התוכן עניין אתכם, אני מזמין אתכם להפוך גם לתומכים, לעזור ל”סיור מוחות” לצמוח ולקבל מגוון רחב של הטבות כמו תכנים בלעדיים, יכולת להשפיע על הנושאים וצפייה בפוסטים לפני כולם. פרטים נוספים כאן