אשת השנה של גלובס – חוקרת המוח מיכל שוורץ.

מוסף Lady של גלובס בחר את חמישים הנשים המשפיעות של תשע”ז, והשנה, באופן מדהים ומרגש, מוליכה את הרשימה הזו פרופ’ מיכל שוורץ, אחת מחוקרות המוח הייחודיות ביותר בארצנו. היא מקדימה נשים שמוכרות בציבור הרבה יותר ממנה כמו קרנית פלוג, איילת שקד ומרים נאור. והאמת? היא ראוייה לכך לחלוטין.
 
פרופ’ שוורץ ממכון ויצמן חוקרת את הזדקנות המוח, ובפרט מחלות ניווניות כמו אלצהיימר. בימנו, בתקופה בה תוחלת החיים עולה, המחלות הללו הופכות לנפוצות יותר ויותר באוכלוסיה ומהוות בעייה של ממש לעולם המדע. אלא שמיכל מובילה גישה מאוד יוצאת דופן בתחום ובוחנת את הקשר של ניוון המוח למערכת החיסון. במשך שנים הגישה הזו לא הייתה מקובלת, אך מיכל שוורץ לא חששה, הלכה נגד כל מתנגדיה והוכיחה שיש דברים בגו. כל המחקרים שהיא מפרסמת בשנים האחרונות מדגימים עוד ועוד אספקטים של הקשר המפתיע הזה. אך יותר מזאת, במחקריה היא מראה שכאשר מצליחים לגייס את מערכת החיסון, אפשר להלחם גם בתהליך הניווני שקורה במוח, ואולי גם לנצח (על מחקר אחד כזה כתבתי בעבר כאן בבלוג). גיוס מערכת החיסון (או כמו שזה נקרא בשפה המקצועית: “אימונותרפיה”) היא שיטה שמנוסה בשנים האחרונות כטיפול במחלת הסרטן ומגיעה להצלחות אדירות, הרבה מעל למצופה. כעת, בזכות מחקרה של שוורץ, השיטה הזו נותנת תקווה של ממש גם לחולי אלצהיימר
 
זה כבוד לקהילת מדעי המוח. אמנם אין איזושהי יוקרה מדעית מיוחדת בזכייה בתואר הזה, אך זה בעיקר מעיד על התרומה הגדולה של מיכל שוורץ, שראוייה להכרה בציבור הרחב לא פחות מפועלן של הנשים שנמצאות תחתיה ברשימה.
 
 
ובהזדמנות זו, אאחל לכם, קוראי הנכבדים, שנה טובה ומתוקה!
 
 
(צילום: רמי זרנגר)