המוח שלנו מתפקד פחות טוב כשחם בחוץ – ויש לזה סיבה

הקיץ מגיע, וגלי החום צפויים לתקוף אותנו יותר ויותר. הרבה פעמים, כשאנחנו הולכים בחוץ בימים חמים כאלה, אנחנו מרגישים עם הזמן כאילו המוח שלנו כבד, קשה יותר לתפקד, ובטח לבצע משימות מורכבות שדורשות חשיבה רבה. האם התחושה הזו אמיתית? האם באמת המוח שלנו מתפקד פחות טוב בחום? או שזו רק אשליה?

נזכיר שהמוח שלנו צורך המון אנרגיה. למשל, על אף שהוא מהווה רק 2% ממסת הגוף, כמות הדם שזורמת בו היא 20% מזרימת הדם הכללית בגוף. תהליכי ניצול האנרגיה במוח גורמים לשחרור רב של חום, ולכן אנחנו משקיעים לא מעט מאמץ כדי לחזור ולקרר את המערכת. סיפרתי פה פעם כי כיום הקהילה המדעית מאמינה שפיהוקים היא דרך של המוח לקרר את עצמו  ושייתכן שהסיבה שאנחנו מפהקים אחרי המון שעות ערות, היא כי המוח עבד יותר מדי, התחמם ומסמן לנו שזה זמן טוב ללכת לישון ולתת למערכת אפשרות לחזור לאיתנה.

לא מעט חוקרים לקחו כל מיני תהליכים חשמליים וכימיים שמתרחשים במוח, ובחנו כיצד הם משתנים כאשר שולטים בטמפרטורה בסביבה. הממצאים מדהימים: נראה שכמעט כל תהליך שקורה במוח, החל מכניסת חומרים לתאים ועד לקצבי הירי של תאי העצב, תלוי במידה כזו או אחרת בטמפרטורה, ומשתנה כאשר המוח נמצא בסביבה חמה יותר מהרגיל. כך שאכן ניתן להגיד שהמוח מתפקד אחרת כשחם.

אבל איך זה משפיע על התפקוד היומיומי שלנו? בשנה שעברה פורסם מחקר שבחן 44 סטודנטים, חלקם גרו במעונות ממוזגים וחלקם לא, במהלך גל חום שפקד את בוסטון. החוקרים עקבו אחרי הסטודנטים למשך כשבועיים, ומדי יום לקחו להם מדדים, בדקו את הרגלי השינה שלהם, ובחנו את ביצועיהם בכמה מבחנים קוגניטיביים.

התוצאות הראו שסטודנטים שישנו בחדרים ממוזגים הצליחו בכ-4-13% טוב יותר במבחנים הקוגניטיבים מאלו שישנו בחדרים לא ממוזגים. אלו היו מבחנים שבדקו דברים כמו קשב, זכרון עבודה, חשבון, יכולת תגובה מהירה, ועוד. החוקרים אף ציינו כי על כל עלייה של מעלת צלזיוס אחת, הסטודנטים ישנו בממוצע 2.74 דקות פחות. בחלק מהמבחנים התוצאות האידאליות הושגו בטמפ’ של 22 מעלות, כך שגם שינה בטמפרטורה נמוכה מדי אולי יכולה לפגוע בביצועים.

ישנן לא מעט פגיעות מוחיות שמחמירות כאשר המוח חם מדי. בכמה ניסויים מעניינים הראו שחיות מעבדה שהמוח שלהם נמצא בהיפותרמיה (כלומר, בקירור יתר) עמידות טוב יותר לשורה של פגיעות מוחיות (למשל סוגים שונים של רעילות). יש כבר מי ששואף לקחת את הממצאים הללו ולפתח מהם טיפולים שיסייעו לפגועי מוח.

אז המסקנה היא שכן, חימום יתר של המוח בהחלט משנה את הפעילות שלו ויכול גם לגרום לנו לתפקד פחות טוב. אין זה אומר שצריך להקפיא את החדר שאתם נמצאים בו (גם למקרה ההפוך יש השלכות), אבל בכל זאת, כדאי להיות עם האצבע על הדופק

מאחל לכולכם קיץ קל ונעים

 

לכתבה שלי בדה-מרקר

ברק אובמה מזיע (AP)