התגלו תאים מעניינים שיכולים לתת תקווה חדשה לחולי אלצהיימר

לא כל יום יוצא שחבר שלי מפרסם מחקר פורץ דרך באחד מכתבי העת הנחשבים בעולם, בפרט לא כזה שיכול לשנות לגמרי את התפיסה לגבי מחלת האלצהיימר.

אלצהיימר היא מחלה נוראית. למעלה ממחצית מהאוכלוסיה מעל גיל 85 חולה בה, ועדיין אין לה היום שום טיפול יעיל. החולים הולכים ומאבדים צלם אנוש אל מול עיני קרוביהם ואין לעולם הרפואה היום שום פתרון טוב.

פרופסור מיכל שוורץ ממכון ויצמן חוקרת את מערכת החיסון במוח, ומחקרים שלה בשנים האחרונות מראים שאם מגייסים את מערכת החיסון שבמוח, ניתן להפחית כל מיני תופעות ביולוגיות שאופייניות לאלצהיימר. המחקר החדש שלה ושל פרופ’ עידו עמית הוא מפתיע במיוחד: הקבוצה שלה, שהובלה בין היתר על ידי עמית ספינרד, חבר מהתואר הראשון, זיהתה קבוצה של תאים מתוך מערכת החיסון של המוח שלא מופיעה במוח בריא אבל כן בעכברים שהם חיות מודל לאלצהיימר. הקבוצה הקטנה של התאים הזו היא בעלת יכולת לפרק את צברי העמילואיד. צברים אלו הם הסממן המרכזי של מחלת אלצהיימר וכנראה אחד הגורמים המרכזיים למוות המאסיבי של התאים שגורם למחלה. החוקרים גילו גם מהם המנגנונים שמונעים מהתאים האלה לפעול בצורה הזו במוח באופן שגרתי. כלומר, כנראה שאפשר למצוא דרך להפעיל את התאים הללו, לפרק את צברי העמילואיד ואולי בצורה הזו לעצור או לעכב את התפתחות המחלה.

זוהי פריצת דרך אדירה, ולא סתם המחקר הזה פורסם שלשום בערב באחד משלושת כתבי העת הכי חשובים של עולם המדע (Cell). וגם הוא שב ומחזק את דעתי: אנחנו כבר יודעים המון על אלצהיימר, ויש הרבה משאבים שמושקעים בחקר המחלה הזו, לכן אני מאמין שפריצת הדרך הגדולה הבאה בעולם רפואת המוח תבוא מהתחום הזה, ושבעשר עד עשרים השנים הקרובות כבר יהיה קיים טיפול שגם אם לא ירפא את המחלה, לפחות הוא ייאפשר לחולים לחיות חיים טובים יותר.

עמית, אני גאה בך מאוד!

מי שרוצה לקרוא עוד, מוזמן בלינק הבא.

 

(פורסם בתאריך 10.6.17)

צוות המחקר. פרופ’ מיכל שוורץ בשורה התחתונה באמצע. פרופ’ עידו עמית בשורה התחתונה משמאל. עמית ספינרד בשורה העליונה מימין (קרדיט: מכון ויצמן)