למה המוח שלנו עשוי קפלים קפלים?

שאלתם את עצמכם פעם למה המוח שלנו נראה כל כך “מקווצ’ץ'”?

בואו נעשה תרגיל פשוט: קחו דף נייר וקווצ’צ’ו אותו הכי חזק שאתם יכולים. כעת, הנייר הזה מלא קפלים בדיוק כמו קליפת המוח שלנו (החלק הגדול של המוח שנראה מקופל, שכשמו כן הוא: החלק החיצוני של המוח הגדול) אבל נראה שהוא תופס הרבה פחות מקום. דבר דומה מתרחש גם בקליפת המוח.

קליפת המוח היא אחד המבנים החשובים ביותר בגוף האדם, זה האזור שבו מתרחש עיבוד המידע המרכזי מהחושים, בניית תמונת המצב, קבלת ההחלטות ושליחת הפקודות לשרירים. האזור הזה גם מכניס לתהליך החשיבה את התפיסה הרציונלית, ההבנה הרגשית, וכנראה גם גורמים גבוהים יותר כמו אופי ומודעות, וזו רק ההתחלה… כל כך הרבה תפקידים, וכל זה צריך להכנס לתוך ראש כל כך קטן! אז מה עושים? מקווצ’צ’ים! קליפת המוח בנויה קפלים קפלים שמקופלים אחד על השני בדייקנות אומנותית. בצורה הזו בעצם המוח מגדיל את שטח הפנים שלו, ויכול לתפקד נהדר גם בתוך חלל קטן כמו הגולגולת שלנו. קליפת המוח מקופלת כל כך טוב עד ששני שליש ממנה חבוי בין הקפלים, ואנחנו לא יכולים לראות אותו. אם “נפתח” את כל קליפת המוח נגלה ששטחה הוא 2360 סמ”ר, וכל זה נכנס לכם לתוך הראש!

יש לציין שקליפת מוח מרובת קפלים היא דבר שאופייני לבני האדם, ובמידה פחותה יותר לקופים הקרובים אלינו. כאשר אנחנו מסתכלים על בעלי חיים שרחוקים מבני האדם, ונחשבים פחות אינטיליגנטיים, אנחנו מזהים שיש להם פחות ופחות קפלים, עד כדי כךשלחיות רבות (כמו ארנבות ועכברים) יש כבר קליפת מוח חלקה לחלוטין, זאת משום שהיא כל כך קטנה שכבר לא צריך לקפל אותה על עצמה כדי להכניס את כל כולה לתוך הראש. מהסיבה הזו, רבים חושבים כי גודל קליפת המוח היא מדד טוב לאינטיליגנציה. מי שהיה בהרצאות שלי יודע שאני מאמין שהתמונה מורכבת יותר, אבל זה כבר נושא לסיפור אחר…