בין דמיון למציאות

הצטרפתי השנה לפרויקט שמריץ בשנים האחרונות המרכז למדעי המוח באוניברסיטה העברית בשיתוף עם מנהל חינוך עיריית ירושלים שנקרא “בין דמיון למציאות”.

במסגרת הפרויקט, תלמידי מגמות ביולוגיה מכל רחבי ירושלים, ערבים, יהודים, חילונים, דתיים וחרדים, מגיעים ליום מרוכז באוניברסיטה העברית שבו אנחנו מעבירים אותם שורה של פעילויות מרתקות ומלמדות על המוח האנושי. יחד אנחנו מנתחים מוח של עכבר ושל פרה, לומדים על האזורים השונים של המוח ועל תפקידם, מנסים להבין איך אפשר לקרוא מחשבות ולהזיז דברים בכוח המחשבה, ולומדים על זכרון, וכיצד ניתן לשנות ואף למחוק זכרונות. הסדנה כולה מלווה בהדגמות, סרטונים ופעילויות חוויתיות.

את המפגש בנו והעבירו בשנים האחרונות אדר אדמסקי ופנינה רפל, שתיים מהדוקטורנטיות המוצלחות של המרכז למדעי המוח. השנה הצטרפתי לפרויקט גם אני, ולאחר כמה עדכוני תוכן, התחלנו לקבל קבוצות חדשות של תלמידים. האינטרקציות נהדרות. לרוב, תלמידי ביולוגיה לומדים מעט יחסית על המוח, ועיקר הנושאים בתחום הזה סובבים סביב דרכי הפעילות של תאי העצב. המפגש הזה מאפשר להם לראות כיצד הידע הביולוגי שהם לומדים בבתי הספר מתקשר גם לנושאים גדולים הרבה יותר, שכולם יחד באים לענות על השאלה שמעניינת את כולנו: כיצד המוח פועל.

בתמונה: תלמידי מגמת ביולוגיה מתיכון בית צפאפא מנתחים מוח של פרה תחת הנחייתה של אדר.